yalnızlık ömür boyu
Miss America başka albüm yapmayacağım, söyleyeceklerim bu kadar dedikten iki yıl sonra geri döndü. Hikayeyi hepiniz biliyorsunuz; genç kız New York’a taşınır, genç kız uzun süre Walt Whitman okuyup Hudson kenarında şiir yazar, genç kız güzelce ambalajlanıp Miss America haline getirilir. Ailenin iyi çocuğu değildir, geçmişindeki alkol probleminden daddy issue’larına kadar her şeyi onu bugünkü umursamaz, hızlı yaşayıp genç ölme takıntılı genç kadın haline getirmiştir. Bütün bunların önceden ayarlanmış olması, plastik cerrahinin Lizzie Grant’i Lana Del Rey’e dönüştürmesi falan beni pek ilgilendirmiyor. Ben biraz Ultraviolence’tan bahsedeceğim izninizle.
Dan Auerbach’le çalışacağını açıkladığında herkesi oldukça
şaşırtan Lana Del Rey, West Coast ile bende aynı şok etkisini yaratmamıştı,
dürüst olacağım. West Coast, Born To Die’da yaptığı hiçbir şeye benzemiyordu,
orası doğru. Belki de Dan Auerbach etkisi çok bariz olduğundan (West Coast ile
arka arkaya dinlenecek bir adet Tighten Up ile ne demek istediğim biraz
açıklığa kavuşabilir) West Coast beni Ultraviolence konusunda çok da
heyecanlandırmamıştı. Albümün tamamını dinleyince ise yanıldığımı kabul ettim.
Bariz de olsa Dan Auerbach etkisi ortaya gerçekten hoş bir şey çıkarmıştı.
Albümün özellikle ilk kısmı alışık olduğumuz Lana Del Rey’in
bu kez ne yapmaya çalıştığını özetliyor. Açılışı yapan Cruel World altyapısıyla
insanı kolayca etkisi altına alıyor. Del Rey’in üstünde alıştığımız kırmızı
elbise var, ama bu kez kurtarılmaya ihtiyacı yok. “He hit me and it felt like a
kiss.” – kendisini “Feminizm? Oh çok sıkıcı.” şeklinde açıklamalar yapmaya iten
Ultraviolence’ta böyle diyor Miss America. Sıkça duyulan efektli gitarlar
şarkının yarattığı mazoşist-gerçek-aşk havasını gerçeğe yaklaştırıyor. Albümün
bana göre en iyisi olan Shades Of Cool ise vokalleriyle ve –bilin bakalım kime
ait olan- gitar solosuyla dikkat çekiyor. Şarkının sözlerine dikkat edecek olursanız
“Yine mi?” diyebilirsiniz. Sürpriz: Del Rey hala kötü çocuklardan bahsediyor.
(yaşları biraz büyük de olabilir tabii.) Brooklyn Baby ise albümdeki en normal
aşk hikayesini anlatıyor olabilir. Albümün geri kalanından en farklı şarkısı
West Coast, daha önce de belirttiğim gibi aşırı sevdiğim bir şarkı değil ve
Lana Del Rey’in söz yazarken belli şeylere bağlı kalma huyunu gösteriyor. Yine
de sürekli aynı şeylerden bahsederken bu kadar ilgi çekmek de ayrı bir başarı.
Albümün bundan sonraki kısmı ne yazık ki ilki kadar etkileyici değil. Sad Girl’de yine Auerbach’in eseri olan gitar oyunlarının etkisi altındayız. Kötü olup olmadığını bilemeyiz Lana ama üzgün olduğunun biz de farkındayız. Her zamanki soruları soran Pretty When You Cry ile birlikte albümün ilk kısmında yaratılan başına ne gelse güçlü duran zarar görmüş kadın imajı zayıflamaya başlıyor, bunun yerine Del Rey kendini yine bırakıyor. Money, Power, Glory’de ise ne olursa olsun kazanç peşindeki birini görüyoruz. Defalarca kendisi de söylüyor zaten; “dope and diamonds, that's all that I want.” Del Rey’in Fucked My Way Up To The Top ile ne yapmaya çalıştığı biraz karışık bir konu; bu şarkıyı kariyerinin özeti olarak gören de var, sırf feministleri ayaklandırmak ve daha çok dikkat çekmek için albüme yerleştirildiğini savunan da. Old Money albümün Born To Die’da bulunanları en çok hatırlatan şarkısı. Ultraviolence ile ilgili yapılan en doğru hamle ise albümün kapanışını üstlenen The Other Woman. Önceden Blue Velvet ile olduğu gibi, Lana Del Rey’in eski şarkılarla arası iyi.
Albümün bundan sonraki kısmı ne yazık ki ilki kadar etkileyici değil. Sad Girl’de yine Auerbach’in eseri olan gitar oyunlarının etkisi altındayız. Kötü olup olmadığını bilemeyiz Lana ama üzgün olduğunun biz de farkındayız. Her zamanki soruları soran Pretty When You Cry ile birlikte albümün ilk kısmında yaratılan başına ne gelse güçlü duran zarar görmüş kadın imajı zayıflamaya başlıyor, bunun yerine Del Rey kendini yine bırakıyor. Money, Power, Glory’de ise ne olursa olsun kazanç peşindeki birini görüyoruz. Defalarca kendisi de söylüyor zaten; “dope and diamonds, that's all that I want.” Del Rey’in Fucked My Way Up To The Top ile ne yapmaya çalıştığı biraz karışık bir konu; bu şarkıyı kariyerinin özeti olarak gören de var, sırf feministleri ayaklandırmak ve daha çok dikkat çekmek için albüme yerleştirildiğini savunan da. Old Money albümün Born To Die’da bulunanları en çok hatırlatan şarkısı. Ultraviolence ile ilgili yapılan en doğru hamle ise albümün kapanışını üstlenen The Other Woman. Önceden Blue Velvet ile olduğu gibi, Lana Del Rey’in eski şarkılarla arası iyi.
Lana Del Rey’i ya sev ya nefret et kategorisine sokan birçok
faktör olduğu doğru. Sevenler sahte ya da gerçekliğiyle değil, tüm
davranışlarında sergilediği kırılganlıkla ilgileniyor çoğunlukla. Söylediği
şeylerden kendisine zarar verenden vazgeçemeyen, kronik olarak üzgün ve bu
depresif ruh haline aşık olan biri olduğu izlenimine varmak çok da zor değil.
Kendim de içine dahil olduğum jenerasyonun pek çoğu da böyle değil mi?
0 yorum:
Yorum Gönder